Tessy Troubleyn

Het geluk van de kraanvogel

Geluk van de kraanvogelTessy Troubleyn
cranes

Tijdens de Edo periode in Japan (1603 - 1868) werden kraanvogels regelmatig afgebeeld door verschillende kunstenaars. In hout kerfden ze deze mooie vogels totdat ze langzaam, kleurrijk, laag per laag, tot leven kwamen. Vandaag de dag verschijnen ze meer in origami papier want in Japan is het traditie 1000 kraanvogels te vouwen om een pas gehuwd koppel een lang en gelukkig leven toe te wensen. Kraanvogels staan dus symbool voor geluk.

Opruimen heeft ook te maken met geluk. Daarom is het belangrijk om doorvoelde keuzes te maken bij wat je houdt en waar je afstand van neemt. Door enkel te houden wat je vreugde geeft, creëer je een omgeving waar je graag bent en even kunt uitrusten van de drukte buiten je vertrouwde 4 muren. De ruimtes in je huis zullen evolueren als je focust op wat jou gelukkig maakt. Omgekeerd zullen deze ruimtes jou gaan inspireren en doen transformeren.

Ik geef je een vertrekpunt: start altijd met de volgende vraag als je beslist je gehele huis op te ruimen: “Waarom wil ik opruimen?” Heb je het antwoord? Vraag dan nog eens waarom je dit wilt? En nog eens… Het doorvragen zal een gezicht geven aan welke waarden voor jou belangrijk zijn. Of, wat jou gelukkig maakt, wordt heel concreet. Opruimen gaat over ruimte maken voor wat jij belangrijk vindt. Eveneens gaat het opruimen van je huis over het opruimen van je hart.

Dus zet je deur open voor de kraanvogel en laat hem onbelemmerd je huis rondvliegen. Zijn beweging, vrijheid en authenticiteit zal je (in)zicht geven in hoe geluk er voor jou uitziet. Doet dat je hart iets intenser slaan?

Ikigai - je reden om te zijn

IkigaiTessy Troubleyn
 
Ikigai en opruimen volgens de KonMari-methode zijn verbonden
 

In het dorpje Ogimi in Zuidelijk Japan ligt de levensverwachting uitzonderlijk hoog: een groot aantal mensen wordt er ouder dan 100. Het wordt ‘het dorp van de eeuwelingen’ genoemd. Het geheim is … Ikigai (生 き 甲 斐).

Ikigai verwijst naar de dingen die iemands leven waardevol maken. Het gaat over je levensdoel. In het Frans zeggen ze het heel mooi: le raison d’être. Als je een doel hebt, weet je waarom je ‘s ochtends opstaat. Dit brengt actie en gedrevenheid. En als we de inwoners van Ogimi mogen geloven, leidt het tot een tevreden en lang leven.

Hoe ontdek je nu je Ikigai?

Je kan beginnen met een antwoord te zoeken op de volgende 4 vragen. Wat doe ik graag? Waar ben ik goed in? Wat heeft de wereld nodig? Waar kan ik voor betaald worden? Het is belangrijk dat je hetzelfde antwoord kan geven op alle vragen. Ikigai gaat dus veel verder dan jouw persoonlijke doel. Als het de wereld niet ten goede komt, dan mis je je bestemming. En vreemd is dit niet. Als je bijvoorbeeld iets graag doet, waar je goed in bent en je hiervan je beroep hebt gemaakt, maar je levert niks bij aan de wereld is de kans groot dat je vroeg of laat overmand wordt door een gevoel van nutteloosheid.

Vind je het moeilijk om ‘het’ antwoord op deze vragen te vinden, dan kan opruimen volgens de KonMari-methode je soelaas brengen. Door enkel de voorwerpen bij te houden die je blij maken en die waardevol voor je zijn, voel je wat echt belangrijk voor je is. Je scheidt het kaf van het koren. Alles wat overbodig is, wat er niet meer toe doet, daar neem je afscheid van. Vanzelf komt er zo ruimte voor zaken die er echt toe doen en dit kan je vrij letterlijk nemen. Er is meer plaats in je huis en in jezelf om die dingen te gaan doen die je graag doet. Zo breng je opnieuw passie en levenslust in je bestaan. En passie is de poort naar Ikigai.

Spark joy

Spark joyTessy Troubleyn
 
spark joy
 

Je kan opruimen op 3 niveaus. En het goede nieuws is dat ze elkaar beïnvloeden. Hierin zit precies de kracht of ‘magie’ van opruimen volgens de KonMari-methode.

Het eerste niveau is het materiële niveau: de handen uit de mouwen steken, spullen van een bepaalde categorie (voorbeeld kleding) bij elkaar brengen in één ruimte en selecteren wat je wenst te houden door de vraag te stellen: ‘Does this spark joy?’. Als je deze werkwijze toepast op je ganse woning, heb je op het einde van de rit een huis met enkel nog voorwerpen die je vreugde geven. Door een eenvoudig en praktisch opbergsysteem vind je je weg blindelings terug naar deze ‘gekozen’ voorwerpen. Een lichtere en frisse sfeer is voelbaar, er is meer ruimte en je huis is veranderd in een plaats waar je energie en inspiratie opdoet.

Gaandeweg begin je ook vanbinnen te transformeren. Zo buiten, zo binnen. Dit is het tweede niveau of psychische niveau. Door elk voorwerp door je handen te laten gaan en je steeds opnieuw de vraag te stellen: ‘Does it spark joy?’ kijk je in een spiegel en leer je veel over wie je vandaag de dag bent: Wat vind ik belangrijk in mijn leven? Wat maakt me blij? Wat doe ik graag? Wat zijn mijn dromen? Maar ook: Wat heb ik weggestopt en niet aangepakt? Waar houd ik nog steeds aan vast, ook al dient het mij niet meer? Waarom draag ik kleding waar ik me niet goed in voel? Waarom consumeer ik zo veel, zonder dat het mij voldoening geeft? Waarom doe ik niks met de cursussen die ik heb gevolgd? Waarom voel ik me altijd schuldig als ik een gekregen voorwerp weggooi? … Je spullen vertellen je heel veel over jezelf.

Het letterlijk verwijderen van overtolligheden (niveau 1) en je verandering vanbinnen (niveau 2) beginnen zich ook op een derde niveau te laten voelen: het immateriële niveau. Je wordt tevredener met minder, verwelkomt meer vreugde in je leven en je draagt meer zorg voor je spullen, jezelf en je relaties. Dankbaarheid doet z’n intrede. En laat ons eerlijk zijn: er is geen groter medicijn dan dankbaarheid.

Spark joy en dank! Doe het voor je spullen, jezelf, de mensen rondom je en de wereld. Zo verhef je opruimen tot een (levens)kunst. Je zal versteld staan welke deuren er voor je zullen opengaan…

‘Wabi Sabi’ - een perfect imperfect leven

Wabi SabiTessy Troubleyn
Mount Fuji seen across flowering cherries. Hokusai, c. 1802 -05. Bron: Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum Amsterdam.

Mount Fuji seen across flowering cherries. Hokusai, c. 1802 -05. Bron: Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum Amsterdam.

Wabi Sabi is een Japans begrip, alleen wordt er in Japan zelden over gesproken. Als je aan een Japanner vraagt wat het betekent, zullen de woorden eerder zoek zijn. Het is zelfs niet terug te vinden in het Japanse woordenboek. Waarom? Wabi Sabi huist in het hart en is moeilijk vast te grijpen op papier. Het is iets wat je voelt en de schoonheid ervan zit in de aard van het leven zelf.

Wabi heeft te maken met ‘de schoonheid van eenvoud’ en om dit te kunnen waarnemen heb je gevoelige zintuigen nodig. Waar je ook bent, er is altijd schoonheid aanwezig. Je hoeft hiervoor niks te kopen. Het is er, zomaar. Maar laat je niet misleiden. Ook in wat minder zichtbaar, opmerkelijk of vreugdevol is, zit schoonheid of … in de harde realiteit van het leven.

Sabi verwijst naar ‘de vergankelijkheid van dingen doorheen de tijd’ en heeft een tikkeltje melancholie in zich. Neem bijvoorbeeld een antieke kast die door gebruik en ouderdom barsten bevat. Maar, deze littekens doorheen de tijd ontstaan, kunnen net een diepgaande en doorleefde schoonheid geven.

Dit brengt ons bij Wabi Sabi: de schoonheid van het imperfecte, het vergankelijke … zoals de bloesems van de Japanse kerselaar, zoals het leven.

Sta nu even stil. Neem de tijd om echt waar te nemen en laat je hart betoveren door Wabi Sabi. Niet alleen vandaag, ook morgen en daarna.

Een kamer voor jezelf

Een kamer voor jezelfTessy Troubleyn
 
een kamer voor jezelf - Virgina Woolf
 

Samenwonen met anderen is niet altijd eenvoudig. Als je zelf houdt van orde en de ander creëert wanorde, hoe moet het dan? Eigenlijk ben je pas echt volledig klaar met opruimen als je je niet mengt in de wanorde van de ander. Niet iedereen heeft behoefte aan eenzelfde soort opgeruimde omgeving. Spullen van iemand anders weggooien omdat jij ze niet leuk vindt, is al helemaal uit den boze en getuigt van niet al te veel respect. De oplossing: creëer een kamer of hoekje voor jezelf, een plek die je helemaal kan inrichten hoe jij het wenst. En ga nog een stap verder: ook al woon je met een heel gezin onder één dak, geef ieder gezinslid een eigen persoonlijke ruimte.

Wanneer je je ergert aan andermans spullen focus dan opnieuw op jezelf. Vaak ga je een ander veroordelen omdat er iets in je eigen leven niet in orde is. Dat kan je kamer zijn, maar ook iets dat je voor je uitschuift.

Virginia Woolf schreef in 1929 het boek 'A room of one’s own’. Ook zij zag de noodzaak in van een persoonlijke ruimte, zeker wanneer je bezig bent met de creatie van iets nieuws. Zelfs een slot op de deur mag, volgens haar, niet ontbreken.

Dus neem ruimte voor jezelf, letterlijk en figuurlijk. Begin met een fysieke plek waar je je ding kan doen, zonder toeschouwers of kritische ogen van anderen. Zet het compromis hier buiten, want water bij de wijn valt doorgaans niet te smaken.

Maakt het je 'blij'?

Maakt het je blij?Tessy Troubleyn
 
Brieffragment van Vincent aan Theo - bron: Van Gogh museum Amsterdam

Brieffragment van Vincent aan Theo - bron: Van Gogh museum Amsterdam

 

De basisvraag om te beslissen of je tijdens het opruimen een voorwerp bewaart, is 'Maakt het je blij?'. Maar 'blij', wat betekent dat eigenlijk? Volgens Van Dale is 'blij': vrolijk, opgewekt of verheugd over. Is dit wel volledig? Kan je bijvoorbeeld blij zijn met een ervaring die niet zo aangenaam voelde maar die je toch waardevol vindt? Of met een boek dat eigenlijk heel donker is maar dat je diep geraakt heeft? Ooit las ik in de brieven van Van Gogh de volgende mooie zin: droevig, maar altijd blijde. Het toont het andere gezicht van 'blij'.

Als je selecteert bij het opruimen, bedenk dan dat je 'blij' geheel kan invullen hoe 'blij' voor jou voelt. Dat is het boeiende aan het woordje 'blij'. Het is kiezen met je gevoel, met je lichaam en niet met je hoofd.  Je kan blij zijn omwille van een boek waarvan je keer op keer moet huilen, of je kan blij zijn omwille van een trui die zo fijn voelt om te dragen maar tot op de draad versleten is, of ... Alle 'blijs' zijn even goed, anders, maar juist rijker doordat ze met velen zijn. 

'Ma' - leegte of lege ruimte

Ma - leegte/lege ruimteTessy Troubleyn
Hasegawa Tohaku - Pine Trees

Op de bovenstaande afbeelding zie je 1 van de 6 panelen van 'Pine Trees' van de kunstenaar Tohaku (16e eeuw) waarin het Japans concept 'ma' wordt geïllustreerd: leegte, pauze of lege ruimte. Eigenlijk kan je het zien als de lege ruimte rondom alle voorwerpen of tastbare materie. Bij deze inkttekening is 'ma' de ruimte rondom de bomen. En net in deze leegte bestaat de mogelijkheid tot beweging. Zo kan de wind de bomen doen bewegen door de aanwezigheid van 'ma'.  Beeld je eens een kamer in die je van onder tot boven vult met objecten. Hoe meer objecten in de kamer, hoe minder 'ma' en bijgevolg hoe minder je je in deze kamer kan bewegen en dus hoe minder bruikbaar en flexibel ze wordt. Doorgaans is de mens gefocust op voorwerpen. Maar deze kan je eigenlijk niet los zien van de lege ruimte rondom. Het Japanse woord ruimte betekent nooit enkel kamers/gebouwen. Het gaat altijd over de interactie en relatie tussen mensen en/of voorwerpen in deze kamers/gebouwen.

Kijk even rond bij je thuis of op de werkvloer. Hoe zit het met de relatie tussen de lege ruimte en de objecten? En denk eens na over de impact hiervan op de mensen die zich in deze omgeving bevinden.

Opruimen heeft precies te maken met de relatie tussen mensen, objecten en lege ruimte. Leegte is noodzakelijk. Het doet nieuwe dingen ontstaan. Net zoals de boer die zijn veld even braak of beter leeg laat liggen na de oogst, zodat er opnieuw gewassen kunnen groeien. Focus eens op 'ma' in plaats van op voorwerpen, waar je ook bent ... Het geeft een andere beleving ...